Як поліпшити DPC-систему в Dota 2

Кілька ідей, як витратити гроші з компендиума в ім’я розвитку сцени другого і третього ешелону.

Valve постійно намагається догодити спільноти Dota 2. Команди починають серйозно грати тільки за кілька місяців до The International? Отримайте мэйджоры — великі значущі турніри протягом року, які привертають увагу кращих гравців. Мэйджоры стали занадто вагомими і заважають організаторам інших турнірів? Проводьте їх самі, Valve просто буде забезпечувати частина призового. Не розумієте, звідки беруться запрошення на TI? Ось система очок. На майнорах занадто багато тир-1 команд? Ми закриваємо їх для учасників мейджорів. Але чим далі, тим більш глибокі проблеми піднімає співтовариство.

Кілька тижнів тому гравці і коментатори торкнулися іншого хворого місця доту-сцени — вона зосереджена на топових команд. Система підтримує тільки 30-35 команд зі всього світу, які в змозі пробитися на майноры і мэйджоры. Сторонні турнірні оператори не прагнуть запрошувати на великі чемпіонати склади другого ешелону, адже тоді вони не зможуть залучити глядачів. А ліги поменше і зовсім вимирають одна за одною.

До цього про фінансову нестабільність тир-2-3 сцени висловився і Кевін Purge Годек. Він зазначив, що навіть команда з останнього місця на майноре отримує менше $2 тис. на гравця, і це за пару місяців гри. Він запропонував просто перерозподілити призові фонди і не віддавати 35% переможцю. Але навряд чи погодяться з таким підходом чемпіони і призери TI, складають сотні тисяч доларів на свої банківські рахунки.

Ці заяви раз за разом збирали хвилі коментарів. Тир-3 гравці ділилися своїми історіями на Reddit. З дрібних онлайн-турнірів від ставочных контор вони можуть заробляти по $100-200 на місяць у найкращі часи. Цих грошей недостатньо для існування, ні для мотивації. І мова йде не про стаку «легенд», а про команди, які ми бачимо навіть у відборах на мэйджоры. Вони розуміють турнірних організаторів, яким потрібні перегляди. Вони розуміють тих, хто не хоче ділитися прибутком. Вони тільки не розуміють, навіщо грати в Dota 2 на професійному рівні, якщо шанс потрапити в 25 команд, які дійсно зможуть заробляти, нескінченно малий? Про те ж думають і клуби, у яких просто немає можливості представляти своїх спонсорів на турнірах високого рівня. Після програних кваліфікацій їх склади по Dota 2 чекають наступних відборів і отримують зарплату. У підсумку багато організації приходять до висновку, що в цій дисципліні нічого робити. На тлі загального занепаду зростає призовий фонд The International 9. Він вже перевалив за $12 млн, а попереду ще вихід скринь, булочок і розпродажі. Дивлячись на це, коментатор Гарет Gareth Бэйтсон задумався: а що якщо дещицю зароблених з компендиума грошей витратити на розвиток команд третього ешелону? Він прикинув: на один відсоток заробітку Valve перед TI можна цілий рік підтримувати інтерес до гри у всіх регіонах!

Ми підхоплюємо його ідею і пропонуємо кілька гіпотетичних варіантів, як можна підтримати команди, яким поки що не під силу пробитися на мэйджоры і майноры. І все це – на гроші самих гравців, які витрачаються на компендіуми і йдуть в кишені 18 команд світу і Valve.

Самий простий і давно напрошується варіант — виділити невеликі призові для тих, хто взяв участь у кваліфікації на мэйджоры і майноры. Коли заходить мова про цю ініціативу, гравці часто наводять приклад майноры в CS:GO. Вони схожі в своїй будові на дотерские регіональні кваліфікації. Тільки от учасники турнірів отримують і досвід гри на LAN-фіналі, і можливість прорекламувати своїх спонсорів, і призові. В Dota 2 команди не відмовляться хоча б від останнього.

Про проблему відсутності призових не раз казав Моріс Khezu Гутман. Його команди беруть участь у відбіркових, але враховуючи рівень конкуренції в Європі, постійно залишаються ні з чим. Перше і друге місце кваліфікації на майноре забезпечують собі хоча б $7,5 тис. Інші отримують 0. Два місяці їх роботи залишаються абсолютно непоміченим. Не варто думати, що призові в кваліфікаціях знецінять самі мэйджоры і майноры. На рейтингові турніри команди їдуть не стільки за призовими, скільки за очками, які допоможуть їм потрапити на TI. Це найдешевший і простий варіант. Враховуючи різницю у кількості слотів, грошей буде потрібно навіть менше. До того ж не потрібно ні зайвих організаційних питань, ні окремої турнірній системи. Тільки переконатися, що призові дійшли до адресата. Правда, і матеріальна допомога може виявитися не самою вражаючою і мотивуючої. Але починати треба з малого.

У вересні 2018 року Пітер PPD Дагер оголосив про створення North American Dota Challengers League — ліги для напівпрофесійних команд без спонсорської підтримки. Так чемпіон світу 2015 року вирішив допомогти гравцям рідного регіону. Місцеві склади збиралися рівно перед кваліфікаціями, програвали їх EG і J. Storm і тут же розбігалися, ставлячи в пріоритет роботу і навчання. Ліга була покликана змінити таке ставлення, додавши трохи фінансової зацікавленості. Успіх NADCL був двояким. З одного боку, відкрита кваліфікація на лігу зібрала в три рази більше команд, ніж такі ж відбіркові на мэйджоры і майноры. З іншого, спонсорам цей проект виявився не цікавий. Він просто не мав потенційної аудиторії. Весь проект PPD практично повністю підтримував зі своєї кишені. Однак незважаючи на фінансовий провал, реакція гравців була виключно позитивною. Мало того, представники інших регіонів благали організувати щось подібне і у них. Чому б і ні? Зміст міжсезонної ліги полягає в тому, щоб зайняти команди, які не пройшли на мэйджоры і майноры, але хочуть набратися досвіду, а не просто сидіти до наступних квал. Як і в американській лізі, частина слотів можна віддати для відкритих відбіркових, а прямі запрошення залишити на совісті організаторів. Частина з них очевидна — це учасники відборів на мэйджоры і майноры. Інша — ті, хто добре показав себе у відкритих квалах, але не пройшов регіональний етап. Як показала практика NADCL, розклад таких ліг легко утрясає з потреб учасників і підлаштовується під інші сторонні чемпіонати. Почати команди можуть з Round Robin, а потім кращі перейдуть в плей-офф, де розіграють основну частину призових. Подібні ліги також могли б стати основою для видачі запрошень на відбіркові до рейтингових турнірів. І ніяких суперечок, чому когось відправили у відкриті кваліфікації. Головна проблема полягає в тому, хто саме буде займатися організацією подібних ліг. Навіть уявити неможливо, що Valve візьметься за проведення сама, а значить, їм знадобляться регіональні турнірні оператори. Або, наприклад, joinDota, яка влаштовує такі змагання в різних регіонах протягом декількох років. Зараз їм доводиться привертати до себе увагу постами на Reddit, так що «знак якості» від Valve їм точно не зашкодить.

На тир-2-3 сцені існує кілька організаторів, які намагаються регулярно проводити невеликі онлайн-змагання. Більшість з них проходять за підтримки ставочных контор і приносять учасникам не найбільші гроші. Проте саме вони є основним джерелом заробітку. Систему подібних турнірів можна зробити офіційною, при цьому обмеживши в них участь для тих, хто пройшов відбір на поточний мейджор і майнор.

Щомісячний формат дозволить потенційним організаторам варіювати кількість запрошень, підлаштовувати дати під поточні змагання і кваліфікації, підшукуючи відповідний таймінг для кожного регіону. Протягом року можна випробувати різні формати: від швейцарської до класичної double elimination на 8 команд. А у постійних учасників буде впевненість, що в цьому місяці вони зароблять якусь копійчину і отримають турнірну практику. Найскладніше тут — навіть не постійна виплата призових, а необхідність знайти організатора, який погодиться регулярно проводити турніри в регіонах. Адміністрування кваліфікацій на мейджор, де беруть участь професіональні команди, часто пов’язані з проблемами. А тут головний біль забезпечена ще на стадії планування. Можливо, для цього Valve доведеться не тільки виділити призовий фонд, але і надати матеріальну підтримку операторам, які візьмуться за вирощування молодих талантів.

Сама утопічна і грандіозна ідея, яка виглядала фантастикою навіть у твіті Gareth. Невеликий турнір щотижня. Припустімо, зібрати команди в понеділок і вівторок, коли зазвичай у світі Dota 2 варто затишшя. І дати їм можливість змагатися за невеликий за поточним мірками доти призовий фонд. Швидше за все, навіть тир-2 склади не візьмуться брати участь у кожному з них. А значить, це відкриє шлях тим, хто дійсно потребує фінансової підтримки і турнірному досвіді. Проте якщо організація щомісячних турнірів виглядала проблематичною, то такий формат здається катастрофою. Коли мова зайшла про можливість проведення подібних постійних чемпіонатів, користувачі Reddit пропонували два варіанти. Перший — залучення платформ начебто FaceIT і Epulze. У такому разі учасників потрібно буде кожен раз відбирати з відкритим кваліфікацій, і тільки потім створювати сітку для самого турніру. Зате користувачі вже знайомі з цими майданчиками, а їх власники навряд чи виявляться стати платформою не тільки для відкритих відборів. Другий варіант — утопічний і вимагає втручання Valve. Гравці пропонують об’єднати систему реєстрації команд на рейтингові турніри і інтерфейс для Бойових Кубків. Команди, що підходять під список умов, могли б реєструватися прямо в грі, а система автоматично визначила кращих з них, спираючись на статистику і стабільність складу. І ніяких тобі турнірних операторів, адміністраторів і складних організаційних процесів. Хіба що коментувати доведеться з DotaTV. У цьому випадку Dota Team зіткнеться не тільки з проблемами створення такого інтерфейсу, але і з великою кількістю паперової роботи. З кожного учасника потрібно буде зібрати дані для відправки призових. А потім ще й стежити, щоб в системі не було помилок, адже мова йде про реальні гроші, а не уламках для Dota Plus. Загалом, ідея виглядає настільки великою, що про неї навіть мріяти доводиться з застереженнями. Тут вам не Fortnite.

Кожна з ідей не ідеальна і має безліч підводних каменів. Самий головний з них — потрібно це організаторам? Адже Valve в кращому випадку може взяти на себе тільки виплату призових і якщо пощастить, то згадає ваш турнір в блозі. Чи зможе штамп розробника залучити досить глядачів, щоб покрити всі витрати на зарплату адміністраторам і інші організаційні ресурси? Втім, ці ідеї і не створені в якості бізнес-планів. Це лише показник того, що для підтримки тир-3 сцени від Valve потрібно зовсім небагато. Наприклад, обмежити призовий фонд TI $25 млн, а решту витратити на подібні проекти.